zaterdag 18 augustus 2012

Zomervakantie

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bericht heb gepost. Ik dacht dus dat ik weer eens van me moest laten horen. De afgelopen 2 maanden heb ik genoten van mijn vakantie, maar ik ben zeker niet minder gaan trainen. Hier volgt een verslag;

Goudse Kaas- en Stroopwafelinstuif
Voordat ik een wedstrijdpauze inlaste deze vakantie liep ik nog een 800m bij de gezellige Goudse Kaas- en Stroopwafelinstuif. Het was een warme avond, maar ik stond vol vertrouwen aan de start.
Jammer genoeg ging de eerste ronde voor mijn doen te langzaam. Ik kon een goede tijd wel vergeten. Het was wel een goede test of ik een goede tweede ronde kon lopen. Na 500m haalde ik de twee jongens vooran liepen in. Achteraf was deze versnelling iets te plotseling, want in de laatste bocht viel ik stil, waardoor twee anderen mij alsnog voorbij gingen. Het was wel een vrijwel vlakke race qua rondetijden, wat niet vaak voorkomt op de 800m, dus dat gaf wel hoop. De eindtijd was wel teleurstellend met 2,05,34. Jeroen kon wel naar een mooi PR van 2,07 toesnellen in de voor hem perfect opgebouwde serie.
uitslag 

Vakantie in Polen
Voor de vakantie had ik een planning gemaakt, zodat ik in topvorm zou komen voor de laatste paar wedstrijden van het jaar. Om de 3 zware trainingsweken die nog zouden gaan komen, goed aan te kunnen, nam ik heel wat gas terug in Polen. 3 keer per week een kort duurloopje, dat was het.

Trainingskamp Texel
Tussen mijn vakantie in Polen en Texel zat een week waar ik kon opbouwen. Dit ging beter dan verwacht en daardoor kon ik met vrij goede benen aan het trainingskamp beginnen. Samen met Jeroen, Leo en mijn vader werkten we die week 14 trainingen af in 8 dagen. Elke ochtend stond er een ochtendloop van precies 20 minuten op het programma. De middag trainingen bestonden uit duurlopen, fartlektrainingen, een snelheidstraining en 2 loopjes.
We kwamen donderdag aan. Vrijdag was het eerste loopje om onze vorm te peilen. Mijn vader had helaas teveel last van zijn kuit om te starten, dus we moesten het met zijn drieën gaan doen. Het was een warme dag. De zon en het strand hadden ons een beetje gesloopt, maar toch ging het helemaal niet zo slecht. We startten alle drie aan de staart van de kopgroep. De vaart zat er aardig in. Toen we na ongeveer een kilometer de duinen in gingen werd de groep uit elkaar getrokken. Jeroen zat goed voorin, maar Leo en ik zaten wat verder van achteren. Ik had het vrij zwaar. Leo leek echter nog makkelijk te lopen en begon een inhaalrace. Uiteindelijk had hij Jeroen te pakken. Ik bleef er een half minuutje achter bungelen. Het asfalt op het eind kon geen grote veranderingen meer teweeg brengen in die volgorde. Uiteindelijk werd Leo 3e van de Heren in een zeer mooie tijd van 13,53 op de 4km. Jeroen 4e in 14,03 en ik 6e in 14,46.
uitslag
Toen de supergezellige en zeer productieve vakantie er bijna op zat, moest het laatste loopje nog gelopen worden. Een 4km op het strand. Het was hoogwater. Het beloofde dus een zware strandloop te worden. We verwachtten ook geen snelle tijden. We hoopten wel om goed mee te kunnen komen in het veld. Vanaf de start af aan snelde een kopgroep van 4 weg. Jeroen en Leo zaten erbij. Mijn vader en ik niet. Ze liepen heel snel weg, maar ik koos er bewust voor om een vlakke race proberen te lopen. Bij het keerpunt was hun voorsprong al meer dan een minuut. Jeroen leek het in de verte zwaar te hebben. Leo kon goed doorzetten en leek nog kans te hebben op een 2e plaats. Jammer genoeg verloor hij de eindsprint nipt in een hele verdienstelijke tijd van 14,39. Jeroen werd daarachter 4e in 14,57. Ik kon inderdaad een vlakke race lopen en eindigde 5e in 16,11. Mijn vader kon blessurevrij lopen en liep ook een nette tijd van 17,12.
uitslag

Trainingskamp Schotland
Donderdag kwam ik terug van Texel. Vrijdag zat ik al op de boot naar Schotland. Dit was mijn enige rustdag van de afgelopen drie weken. Zaterdag was ik alweer aan het trainen. Ook in Schotland werd twee keer per dag getraind. 's Ochtends een ochtendloopje en 's middags een snelheids- of duurtraining. Aan het begin van de vakantie was mijn vorm nog niet top, maar hoe verder de vakantie vorderde hoe lekkerder ik in het ritme kwam. De Olympische Spelen die ik op de voet volgde, hielpen hier zeer bij. Vooral de super prestatie van David Rudisha op 'mijn' afstand was heel inspirerend.
Vervolgens stond er zaterdag een leuk wedstrijdje op het programma. Hier behaalde ik (bij de Highland Games - grasbaan) twee 2e plaatsen op de 100 yards en 200 meter (26,08). Ik had er iets meer van verwacht, maar kon zeker niet klagen met mijn 16 pond prijzengeld. Mijn vader deed rustig aan omdat hij nog steeds een beetje last had van zijn kuit. Toch liep hij met veel gemak een mooie tijd van 1,11 op de 10 mijl.
uitslag
Na de Highland Games hadden we nog een hele week om lekker te trainen. Dit ging goed. Elke training voelde ik dat mijn benen en longen verbeterden. Alhoewel er niet overal perfecte trainingsomstandigheden waren, kon elke training helemaal afgewerkt worden. Volgens mij ben ik in goede doen. Nu is het aan mij om dit te bewijzen. Aankomende vrijdag loop ik een 400m in Gouda en hopelijk kan ik mijn PR daar gaan aanscherpen. Hopelijk dus goed nieuws in mijn volgende post!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten